Når børneløfte 4 folder sig ud i virkeligheden

​​​​​​Et samarbejde mellem Frederiksberg Bibliotek og Klub Kometen

Klub Kometen har i samarbejde med Frederiksberg Bibliotek deltaget i projektet ’Demokrati, fællesskab og læselyst”, hvis overordnede formål er at fremme læselyst hos børn på 4. – 6. klassetrin. Projektet forsøger at skabe rum for fordybelse og udvikle den stille vedvarende opmærksomhed hos børnene.

Klub Kometen er optaget af at arbejde med Frederiksberg Kommunes 7 børneløfter og har her særligt fokus på børneløfte 4, som handler om at inddrage børnenes perspektiver og medbestemmelse. For at fange børnenes interesse for at læse, har det været vigtigt at børnene selv har kunne sætte deres præg på projektet, således at de blev medskabere af deres egen læring.

Børnene på klub Kometen har derfor deltaget i tre indledende møder sammen med Frederiksberg Bibliotek, hvor de har haft mulighed for at komme med deres egne perspektiver og meninger om læselyst, læsesituationer og læseoplevelser.

Demokrati og medbestemmelse fylder en stor del af Klub Kometens hverdag, og projektet har givet klubben en god anledning til at nytænke hvilke aktivitetstilbud der også kan indgå som fritidsaktivitet hos dem. Flere af børnene har givet udtryk for, at det har været sjovt og spændende at prøve noget nyt, og ikke mindst at blive hørt i hvordan det kan blive sjovere at læse også uden for skolen.

“(…)det er dejligt at få læst højt sammen med andre, og det er også hyggeligt og sjovt at læse på en anderledes måde sammen her på klubben. Men det kunne også kunne være spændende at komme ud læse på nye overraskende steder, som f.eks. i en biograf eller et rådhustårn(...)”

Projektet vil i foråret 2023 munde ud i et stort læseoplevelses-event på hovedbiblioteket for alle klubber på Frederiksberg. Det vil i foråret også være muligt at tilmelde sig et længere forløb som strækker sig over seks tirsdage. Her vil der være forskellige læseoplevelser med hygge, ro, kage og ture. Børnene skal teste hvilke rammer de helst vil læse i, og hvad det enkelte barn allerhelst vil læse.

læsende børn